In de duinen bij Dishoek bevindt zich een radarpost.

De radarpost Kaapduin is een vitale schakel in de walradarketen langs de Westerschelde.

Het radarbeeld is een belangrijke bron voor het verkeersbeeld in de verkeerscentrale Vlissingen m.b.t. het scheepvaartverkeer door het Oostgat voor de kust van Walcheren.

Zonder deze radartoren zal vlot en veilig scheepvaartverkeer van en naar de havens in het Scheldegebied ernstig belemmerd worden.

De radarpost bevindt zich op een bunker uit WOII, die beschermd is als monument. De locatie is moeilijk bereikbaar voor onderhoud.

De technische levensduur van een Onbemande Radarpost (ORP) is 50 jaar. De radarpost Kaapduin werd gebouwd in de jaren 50.

Dit betekent dat de post zijn maximale levensduur reeds geruime tijd geleden heeft bereikt. Dit houdt in dat wij een nieuwe radartoren moeten gaan plaatsen.

Voor de nieuwe radar zijn de mogelijkheden onderzocht om te verhuizen naar een geschikte locatie in de directe omgeving van de oude.

Vervolgens is er een ontwerp gemaakt wat zowel op het strand als op het duin toepasbaar zou zijn.

Op 8 november is dit concept-ontwerp aan en met de belanghebbenden besproken. Zowel het ontwerp als de locatie bovenaan het duin zijn daar omarmd. (zie foto)

Na deze stap is het voorlopige ontwerp gepresenteerd aan de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit/Welstandscommissie van de gemeente Veere. Na enkele besprekingen zijn ook zij akkoord gegaan. De plannen zijn vervolgens aan het college van B&W gepresenteerd en zij zijn akkoord met de voorlopige plannen.

Vanuit Rijkswaterstaat gaan we aan de slag met het aanvragen van de Omgevingsvergunning.

De planning is vooralsnog om voorjaar 2025 de fundering te plaatsen waardoor na het toeristenseizoen begonnen kan worden met de bouw.